- Merkidentiteit
- Logo
- Lettertypen
- Kleur
- Fotografie
- Grafisch element (bladvorm)
- Video en animatie
- Iconen & illustraties
- Tekst (tone of voice)
- Toolkit
- Voorbeelden
- Vergeet-mij-nietje
Heb je een vraag?
Stel die dan gerust aan je contactpersoon bij Alzheimer Nederland. Of stuur een e-mail met je vraag naar communicatie@alzheimer-nederland.nl
Fotografie
Laatste update: 28 February 2023Het aantal beelden dat wordt ingezet door Alzheimer Nederland is flink toegenomen in de afgelopen jaren. De organisatie maakt gebruik van veel verschillende middelen, zowel online als offline. We maken onderscheid tussen twee verschillende soorten fotografie: redactionele én campagne fotografie.
Redactionele fotografie
We noemen het redactionele fotografie wanneer de fotografie wordt gebruikt in een redactionele opmaak en het beeld een relatie heeft met het inhoudelijke verhaal.
Menselijk en natuurlijk
Al onze fotografie heeft een menselijke en natuurlijke uitstraling. De mensen die worden gefotografeerd zijn echt, het zijn nooit acteurs. Ze worden zo natuurlijk mogelijk gefotografeerd, geen poses of onechte settings. En ook de belichting is zo echt mogelijk, dus met veel daglicht. We vermijden contrastrijke en onderbelichte foto’s.
Criteria voor redactionele fotografie
- Er staan altijd mensen in beeld (of er is een idee van menselijk handelen)
- De onderwerpen zijn altijd scherp in beeld
- Wanneer mensen in beeld zijn, zien we hun gezichtsuitdrukking
- Het cameraperspectief is dichtbij en zoveel mogelijk op gelijke hoogte met mensen
- Mensen poseren niet zichtbaar
- Mensen worden gefotografeerd in hun omgeving
- De beelden bevatten veel daglicht
- De horizon is altijd recht
- Mensen worden bij voorkeur in gezelschap gefotografeerd (familie, vrienden, bekenden,
verzorgers).
Beeldgebruik goed/fout
Altijd scherp
Zorg ervoor dat iedere foto haarscherp is. Houd altijd rekening met de formaten waarin fotografie uiteindelijk wordt getoond.
Onscherp
Zorg ervoor dat iedere foto haarscherp is.
Echte mensen
Fotografeer altijd 'echte' mensen in een natuurlijke omgeving. Gebruik geen acteurs en forceer hoofdpersonen nooit in een geconstrueerde setting.
Onvolledig beeld
Voorkom beeld waarin hoofden niet geheel zichtbaar zijn.
Natuurlijk licht
Gebruik zoveel mogelijk daglicht in de fotografie. En zorg ervoor dat er sowieso voldoende licht in de beelden zit.
Te donker
Voorkom donkere foto's en pas op met schaduwen.
Camerastandpunt
Het standpunt van de camera is altijd dichtbij. En nooit te hoog, ook niet als mensen zitten.
Zwart-wit
Alle fotografie is altijd in kleur. We gebruiken geen zwart-wit foto's.
Gezichtsuitdrukking
De gezichtsuitdrukkingen van de mensen in onze fotografie zijn zichtbaar.
Campagnefotografie
Campagnes moeten herkenbaar van Alzheimer Nederland zijn. Niet alleen in een bepaalde campagne of in een bepaald jaar, maar dit moet continu het geval zijn. Dat doen we op het gebied van kleur, logo en lettertypes. Maar ook in onze campagnefotografie hanteren we een eenduidige beeldstijl. Campagnebeeld van Alzheimer Nederland heeft stoppage power, moet ons doelpubliek raken en in beweging brengen.
Criteria voor campagnefotografie
- Er wordt altijd in kleur gefotografeerd
- Er staan altijd mensen in beeld en we zien hun gezichtsuitdrukking(en)
- De mensen die worden gefotografeerd zijn echt, het zijn nooit acteurs.
- Zij staan ín het communicatiemoment (zijn hét onderwerp in beeld)
- De beelden tonen altijd emotie
- De beelden bevatten veel daglicht
- Er wordt rekening gehouden met grafische elementen die moeten worden toegevoegd.