- Merkidentiteit
- Logo
- Lettertypen
- Kleur
- Fotografie
- Grafisch element (bladvorm)
- Video en animatie
- Iconen & illustraties
- Tekst (tone of voice)
- Toolkit
- Voorbeelden
- Vergeet-mij-nietje
Heb je een vraag?
Stel die dan gerust aan je contactpersoon bij Alzheimer Nederland. Of stuur een e-mail met je vraag naar communicatie@alzheimer-nederland.nl
Iconen & illustraties
Laatste update: 28 February 2023Iconen
Een icoon is een symbool of afbeelding die de plaats inneemt van een tekst. Hiermee worden aanwijzingen of inlichtingen gegeven. Er zijn veel verschillende stijlvormen mogelijk. De iconen van Alzheimer Nederland zijn qua vorm: duidelijk, herkenbaar, optimistisch en eenvoudig. En kenmerken zich als volgt:
- Iconen bestaan alleen uit lijnen. Geen volvlakken.
- Gebruik voornamelijk de kleur zwart.
- Ze zijn simpel van vorm
- En hebben ronde hoeken.
Alle iconen zijn links op de pagina te downloaden. Nieuwe ontwerpen voegen we daar steeds aan toe.
Gebruik iconen
Lijn in iconen
Alle iconen bestaan uit 'outlines', nooit uit volvlakken.
Volvlakken
Gebruik geen volle kleurvlakken.
Ronde hoeken
Zorg ervoor dat de hoeken altijd zijn afgerond.
Scherpe hoeken
Vermijd scherpe hoeken, zorg ervoor dat hoeken altijd rond zijn.
Zwart als primaire kleur
Gebruik voornamelijk de kleur zwart voor iconen.
Zwart ontbreekt
Een icoon is eerst zwart, en dan pas een andere kleur. Iconen die geheel uit secundaire kleuren bestaan, zijn niet toegestaan.
Transparantie
Om onderscheid te maken tussen verschillende iconen kun je variëren in transparantie óf kiezen voor een tweede kleur.
Meer dan één kleur
Die tweede kleur is altijd eerst magenta. Wanneer dit niet goed past, kies dan een kleur uit het secundaire kleurenpalet.
Illustraties
We gebruiken illustraties om informatie op een gemakkelijke manier begrijpelijk te maken. Foto’s en tekst zijn niet altijd toereikend om een boodschap helder over te brengen. Soms is het ook lastig om een foto te vinden die de tekst ondersteunt. Illustraties kunnen hierin een uitkomst bieden. Daarnaast zijn illustraties een mooie manier om een unieke persoonlijkheid aan een merk te geven.
We gebruiken hiervoor de volgende uitgangspunten:
- een illustratie is altijd een combinatie tussen kleurvlakken en lijnen
- de lijnvoering/-dikte is vergelijkbaar met de lijnen van de iconen
- we gebruiken een kleur/lijnverhouding van 90/10
- waar mogelijk (en bij voorkeur) gebruiken we mensen in de illustratie, al is een object ook prima als het verhaal zich hier voor leent
- de lijnen worden, bij mensen, primair gebruikt bij de handen en de gezichten
- mensen hebben verschillende haar- en huidskleuren, waarbij ook magenta-kleurig haar mogelijk is
- we gebruiken verder het standaard kleurenpalet van Alzheimer Nederland, waarbij voor dementie.nl vaker magenta als achtergrond gebruiken en bij Alzheimer Nederland wordt dit vaker warm grey. Hiermee kan enig verschil tussen de diensten worden aangegeven
- de illustraties zijn 2D qua opzet
Kleur
- Achtergrond: magenta 20% dekking met accenten in 35% dekking
- Voorgrond objecten: zwart en magenta accentkleur
- Kleding altijd geel met subtiel wit voor contour vorming
- Lijnen altijd zwart
- Huidkleur – 4 opties: wit, licht getint, lichtbruin en donkerbruin
Lijnen
- Er mag niet gevarieerd worden in lijndikte
- Lijnen mogen bij personen alleen voor lichaamsdelen worden gebruikt (hoofd, arm, hand)
Vorm
- Haar/items hebben strakke vector vorm
- Achtergrond vormen bestaan uit geverfde vlakken
- Kleding heeft ook een geverfd vlak
Compositie
- Persoon altijd afsnijden boven het middel
- Symbool in achtergrond vorm altijd vrijstaand/zwevend maken
- Persoon in symbool plaatsen
Voorbeelden
Hieronder vier voorbeelden zoals gebruikt op dementie.nl. Deze voorbeelden worden uitgebreid met nieuwe illustraties.