Merkidentiteit

Onze merkidentiteit is de basis van waaruit wij communiceren. Het zijn de basisbeginselen én uitgangspunten van ons merk Alzheimer Nederland. Dit hebben we nodig omdat dit invloed heeft op de manier waarop mensen naar ons kijken, hoe ze ons begrijpen en waarderen.

In dit hoofdstuk hebben we alle afspraken over ons merk verzameld. Het helpt je begrijpen waarom we doen wat we doen (ons merkhuis). En vooral ook hoe we dat doen (onze merkpersoonlijkheid). We hopen dat het je houvast biedt wanneer je namens Alzheimer Nederland communiceert.

Vier eenvoudige woorden die heel veel betekenen: Wij zijn Alzheimer Nederland. Wij zijn op een missie voor een toekomst zonder dementie. Dat doen wij niet alléén, maar samen met vrijwilligers, mensen met dementie, mantelzorgers, onderzoekers, donateurs en collectanten.

Als het om dementie gaat, zijn wij er. En wij zíjn er niet alleen, we zijn er actief. We doen. Verrichten werk. Pakken aan. Boeken resultaat. Wat er ook nodig is, wij zorgen ervoor dat het gebeurt.

Alzheimer Nederland belooft ervoor te zorgen dat er vooruitgang wordt geboekt op álle terreinen, zodat de ziekte kan worden gestopt en we in de tussentijd de levenskwaliteit kunnen verbeteren van iedereen die met dementie te maken heeft.

Er is geen enkele andere organisatie in Nederland die zich op al deze terreinen beweegt. Onze veelzijdigheid is onze grote kracht. Een luisterend oor of een persoonlijk advies, financiële ondersteuning of iemand die de noodklok luidt. Wat er ook nodig is, wij kunnen altijd zeggen: ‘Daar zorgen wij voor’.

Eén merk

Als Alzheimer Nederland zijn we veel in contact met mensen met dementie, mantelzorgers, politici en zorgprofessionals. Maar ook met onderzoekers, donateurs, collectanten, journalisten en ondernemers. We zijn een patiëntenorganisatie én een gezondheidsfonds, met een sterke landelijke vrijwilligersorganisatie. We zijn allemaal verschillend, maar wel gelijk.

Onze initiatieven behoren in naam- en beeldvoering zichtbaar tot Alzheimer Nederland of een van onze afdelingen. Dat maakt ons zichtbaar en herkenbaar als één merk: Alzheimer Nederland. Dat wordt geaccentueerd door de keuze voor de warme hoofdkleur geel, en een terugkerend vormelement dat afkomstig is van het vergeet-mij-nietje.

 

Eén huis

We weten wie we zijn, waarom we er zijn en wat onze persoonlijkheid is. Dit komt tot uitdrukking in onze merkovertuiging, merkbelofte en in merkwaarden. Deze zijn weergegeven in het merkhuis van Alzheimer Nederland.

 

Merkovertuiging

Boven het huis vind je onze merkovertuiging. Die beschrijft het hogere doel waarnaar wij streven; het is een overtuiging waarbij je je kunt aansluiten. De merkovertuiging van Alzheimer Nederland is dat dementie in de toekomst voorkomen en genezen kan worden.

Merkbelofte

In het midden van het huis vind je de merkbelofte. Dit is wat wij als merk beloven, waar mensen ons aan mogen houden. De merkbelofte geeft sturing aan alles dat Alzheimer Nederland doet: wij beloven ervoor te zorgen dat er forse vooruitgang wordt geboekt op álle terreinen, zodat de ziekte kan worden gestopt en we in de tussentijd de levenskwaliteit kunnen verbeteren van mensen met dementie en hun naasten. Dat doen we niet voor onszelf, maar voor iedereen die met dementie te maken krijgt. Nu en in de toekomst.

Merkwaarden

De merkwaarden vormen het fundament van het huis. De ankerwaarden zijn de basis van ons merk. De aspiratiewaarden geven aan waarin we ons willen ontwikkelen. En de eigenwaarde vertegenwoordigt de uniekheid van ons merk en geeft het meest de essentie aan waar onze organisatie voor staat.

Focus: leiderschap en nieuwsgierig

De aspiratiewaarden geven dus aan waarin we ons willen ontwikkelen, waar onze focus voor de komende jaren ligt. In ons leiderschap, want we willen de meest invloedrijke instantie in Nederland zijn op het gebied van dementie. Dan is de impact van onze inspanningen het grootst en vergroten we de kans om onze ambities te realiseren. Daarnaast moeten we nieuwsgierig blijven. We moeten openstaan voor veranderingen, alleen dan kunnen we de vooruitgang boeken die zo hard nodig is.

 

 

Merkpersoonlijkheid

Ook in onze communicatie vind je een aantal karakteristieke overeenkomsten terug. Of het nu via mail, telefoon of persoonlijk contact is. We zijn duidelijk, onze communicatie roept geen vragen op. We zijn dichtbij, staan middenin de samenleving. We zijn hoopvol, uit onze woorden spreekt altijd perspectief. We zijn bevlogen, we hebben een missie. En we zijn persoonlijk, we maken situaties invoelbaar, herkenbaar en betrekken ze op mensen. Hoe we dit specifiek toepassen in communicatie lees je in de beschrijving van onze tone of voice.