- Merkidentiteit
- Logo
- Lettertypen
- Kleur
- Fotografie
- Grafisch element (bladvorm)
- Video en animatie
- Iconen & illustraties
- Tekst (tone of voice)
- Toolkit
- Voorbeelden
- Vergeet-mij-nietje
Heb je een vraag?
Stel die dan gerust aan je contactpersoon bij Alzheimer Nederland. Of stuur een e-mail met je vraag naar communicatie@alzheimer-nederland.nl
Tekst (tone of voice)
Laatste update: 16 July 2019Duidelijk, dichtbij, hoopvol en bevlogen
In onze communicatie vind je een aantal karakteristieke overeenkomsten terug. Of het nu via mail, telefoon of persoonlijk contact is. We zijn duidelijk, onze communicatie roept geen vragen op. We zijn dichtbij, staan middenin de samenleving. We zijn hoopvol, uit onze woorden spreekt altijd perspectief. We zijn bevlogen, we hebben een missie. En we zijn persoonlijk, we maken situaties invoelbaar, herkenbaar en betrekken ze op mensen. Wanneer je ons zou omschrijven als persoon, welke woorden zou je dan gebruiken? Die karakteristieken zijn belangrijk om het juiste gevoel in onze merkcommunicatie te brengen. Zij beschrijven de manier waarop we voelen, denken en doen.
Duidelijk
Onze communicatie roept geen vragen op. Het geeft richting en is in begrijpelijke woorden verpakt.
Dichtbij
We staan middenin de samenleving en we verplaatsen ons in de verschillende groepen mensen waarmee we communiceren.
Hoopvol
Er spreekt altijd perspectief uit onze woorden. Hoe moeilijk de materie ook is en hoe groot de problemen ook zijn, wij werken aan nieuwe oplossingen en betere omstandigheden.
Bevlogen
We hebben een missie. Die is ons niet opgelegd, die hebben we op ons genomen. Onze interesse en betrokkenheid is oprecht. En dat merk je.
Persoonlijk
Dementie treft mensen. We zijn begripvol en bewegen ons altijd naar ons publiek toe. We maken situaties invoelbaar, herkenbaar en betrekken ze op mensen.
Schrijfwijzer
Tip 1: voer een gesprek met de lezer
Stel bijvoorbeeld een vraag die je lezer zou kunnen stellen en beantwoord die. En schrijf vanuit het perspectief van de lezer. Dus niet: Bedrijven kunnen Alzheimer Nederland helpen door….maar: Uw bedrijf kan Alzheimer Nederland helpen.
Tip 2: schrijf alledaags
Iedereen leest graag gemakkelijke teksten. Ze zijn sneller te lezen. Bovendien kost het minder moeite om ze te verwerken. B1-woorden begrijpt bijna iedereen. Op ishetb1.nl kun je testen of je teksten hieraan voldoen. Soms ontkom je er niet aan om iets moeilijkere woorden te gebruiken. Neem het woord ‘symptoom’. Dit is geen B1, maar we zien dat daar veel op wordt gezocht via Google. Een argument om dat woord wel te gebruiken.
Tip 3: Gebruik krachtige taal
- Schrijf actief. Vermijd de lijdende vorm en zet de tekst zoveel mogelijk in tegenwoordige tijd.
- Gebruik krachtige taal: schrap hulpwerkwoorden (willen, kunnen, zullen, worden).
Tip 4: prikkel je lezer
Begin eens met een anekdote, een treffend voorbeeld of een vraagzin. Zet je telkens het onderwerp voor de persoonsvorm (bijvoorbeeld: ‘Alzheimer Nederland steunt’), dan wordt je tekst al snel eentonig.
Voorbeeld:
U loopt naar de keuken om iets te pakken, maar daar aangekomen weet u niet meer wat het was. Komt u de laatste tijd wel vaker niet op het juiste woord? Of vindt u dat uw partner of ouder zich de laatste tijd anders gedraagt? In deze brochure leest u wanneer u reden hebt om u zorgen te maken.
Dementie, dement, dementerend
Wat we niet en wat we wel schrijven:
Niet | Wel |
Dementerenden/dementen | Mensen met dementie |
Hij is dementerend/dement | Hij heeft dementie |
Jong dementerenden | Jonge mensen met dementie |
Jong dement | Dementie op jonge leeftijd |
Soorten dementie
De verschillende vormen van dementie schrijven we met kleine letter als het woord zélf de ziekte aanduidt: alzheimer. Alzheimer wordt met een hoofdletter geschreven in de combinatie de ziekte van Alzheimer (de naam van de ontdekker komt hierin als eigennaam naar voren).
- Hij heeft alzheimer
- Hij heeft de ziekte van Alzheimer
- Hij heeft frontotemporale dementie
Alzheimer Nederland
Hiervoor gelden de volgende regels:
- Onze eigen naam schrijven we altijd voluit. Dus Alzheimer Nederland en niet Alzheimer, Alzheimer NL, etc. In onze naam schrijven we ‘Alzheimer’ altijd met een hoofdletter. Wissel de naam wel af met ‘wij’ of ‘we’ om teksten minder formeel te maken.
- Gebruik ook in samenstellingen met Alzheimer Nederland een koppelteken. Dus: ‘Alzheimer Nederland-medewerker’ of Alzheimer Nederland-website.
- Alleen in ons webadres schrijven we een koppelteken tussen Alzheimer en Nederland. En Alzheimer en Nederland krijgen dan een kleine letter. Dus: www.alzheimer-nederland.nl.
- Alzheimer Nederland mag je niet afbreken aan het eind van een regel. Zet daarom altijd een vaste spatie tussen Alzheimer en Nederland met de toetsencombinatie ctrl, shift en spatiebalk.
- Alzheimer Nederland is vrouwelijk. We spreken dus bijvoorbeeld van Alzheimer Nederland en haar medewerkers, campagnes of bijdragen.