- Merkidentiteit
- Logo
- Lettertypen
- Kleur
- Fotografie
- Grafisch element (bladvorm)
- Video en animatie
- Iconen & illustraties
- Tekst (tone of voice)
- Toolkit
- Voorbeelden
- Vergeet-mij-nietje
Heb je een vraag?
Stel die dan gerust aan je contactpersoon bij Alzheimer Nederland. Of stuur een e-mail met je vraag naar communicatie@alzheimer-nederland.nl
Vergeet-mij-nietje
Laatste update: 3 May 2021Alzheimer Nederland gebruikt in campagnes, middelen en voor producten vaak het
symbool van het vergeet-mij-nietje. Dit zien we als een zogenaamd afgeleid
merksymbool.De insteek is altijd sympathiek en positief geladen en geeft een bepaald gevoel mee aan de boodschap.
Hoe wordt het vergeet-mij-nietje gebruikt?
Het Vergeet-mij-nietje van Alzheimer Nederland is geen logo van Alzheimer Nederland maar een afgeleid merksymbool dat vanuit twee invalshoeken ingezet wordt:
- Het uitdragen van de betrokkenheid bij dementie.
Kan (h)erkenning en houvast geven tijdens of na het ziekteproces of bij je werkzaamheden (zorg). Bijvoorbeeld het product ‘vergeet-mij-niet speldje’, de #wevergetenjullieniet campagne.
- Koppeling aan de thema’s van ‘herinneringen’ en ‘(niet) vergeten’.
Dat kan in bredere zin doorvertaald worden. Bijvoorbeeld: vergeten> niet vergeten> ik vergeet je niet> ik denk aan je. Deze invalshoek gebruiken we voornamelijk voor onze productontwikkeling en campagnes. Veelal is dit voor het brede publiek. Hiermee nemen we bewust meer afstand tot de zwaarte van het onderwerp dementie. Een laagdrempelige manier van kennismaken met Alzheimer Nederland. Bijvoorbeeld de producten sleutelhangers, kookbox, armbandjes.
Dit doen we campagnematig op momenten dat herinneringen maken met dierbaren en bij elkaar zijn centraal staan, zoals bijvoorbeeld familiaire dagen als Moederdag, Vaderdag en Kerst.
Do’s en dont’s
- We gebruiken voor de herkenbaarheid altijd 1 symbool, namelijk:
- Dit symbool kan in producten ook in het zilver of goud uitgevoerd zijn.
- Tevens mag de icoon-variant gebruikt worden:
- Het bloemetje kan vrij geplaatst worden op middelen die je een positieve/sympathieke lading wil meegeven, bijvoorbeeld naar je vrijwilligers, donateurs, stakeholders, etc. Op corporate middelen is het gebruik dus minder gepast.
- Het mag nooit een negatieve of hele zware lading krijgen.
- Het symbool wordt nooit op of om het logo van AN gebruikt.
- Kleurcodes:
Blauw: Pantone 292
Geel: Pantone 109
- Fotografie van échte vergeet-mij-niet bloemetjes mag toegepast worden.
- De juiste schrijfwijze is vergeet-mij-nietje (dus niet vergeet-me-nietje)
- Vergeet-mij-niet producten kunnen alleen ontwikkeld worden in overleg met de merkadviseur (Lineke Awater).